Saturday, March 5, 2011

Ujian Ketulenan Emas.........

Assalamualaikum........
     hehehehehe....apa khabar kengkawan....berjumpa lagi kita kali nie yek...hehehehehe...adehh...penat lak aku rasa...baru tukar tiub lampu pendaflour kat umah aku nie...mlm2 buta manjat tangga...hehehehe...lampu bilik air aku lak tu...huhuhu...dah 2 hari bilik air aku nie x berlampu....hehehehe...terlupa beli tiub lampu arr bkn aku malas nak wat tau....heheheheehe.....
    Ok,posting kali nie aku nak cite ttg ujian ketulenan emas....hehehehe...aku dpt info nie dr facebook group ttg emas...aku bg credit kat tuan yang ajar nie ek...hehehehe...nanti aku akan attachkan cara2 nak wat pengujian tu ek.....aku attachkan sekali ngan video dr youtube....sumber dari www.jutawanduniaemas.com.aku bagi kredit gak kat jutawanduniaemas nie.....Tq very much tuan......kat bawah tu ada link video youtube ttg ujian ketulenan emas tu...cuba2 le tengok ek...hehehehe...ok...sekian dulu wat masa nie..wassalam..

Cara-cara untuk menguji ketulenan emas secara manual atau konvensional....

Bhn2 yg diperlukan:

1) Emas/perak yg nk diuji
2)penimbang 2 titik perpuluhan
3) cawan plastik yg ringan
4)benang
5) air paip
6) kalkulator

Cara2:

1) timbang berat emas (1 dinar 4.25g)
2) timbang berat air+cawan, catat berat
3) timbang berat air+cawan+emas(telah diikat benang & dimasukkn dlm air-xsentuh dasar cawan), catat berat
formula pengiraan= (1) / [(3)-(2)](0.24 cm padu)
dpt jawapan bahagikn dengan 19.3 (ketumpatan emas)
kalo dpt 17.71/19.3=0.917...betulla tu tulinnya 91.7%

blh apply utk dirham/perak ketumpatannya 10.49g/cm

mana dapatnya 0.24cm padu tu....hehehehe...ianya adalah hasil daripada langkah 3 - langkah 2



Video mengenai pengujian ketulenan emas.....

http://www.youtube.com/watch?v=y3umAl0R_SA&feature=related

Sumber:www.jutawanduniaemas.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...